-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

بچه اي كه از زنا متولد شده باشد و هيچ تقصيري هم ندارد, چرا در اسلام از ارث و ساير حقوق محروم مي شود؟

روايات محدودي در اين باره از طريق اهل سنت وارد شده از قبيل :

رسول خدا6فرمود: ولدزنا نه ارث مي برد و نه از او ارث برده مي شود>.

در جواهر الكلام دربارهء (موجبات ارث ) آمده : موجبات و اسباب ارث يا از طريق نسبب است يا از طريق سبب واز طريق نسب بايد نسب شرعي (از راه ازدواج محقق مي شود) يا در حكم شرع (مانند ولد شبهه )() باشد تا فرزند(پـاورقي 22 ولد شبهه اين است كه مردي بازني به پندار اين كه زن و شوهر هستند, هم بستر شوند و آن زن بچه اي به دينا بيايد.

بتواند از پدر يا پدر از فرزند ارث ببرد.

سپس مي فرمايد: . در بحث موانع ارث مي فرمايد: تعداد آن ها به بيست عدد مي رسد, ولي سه مانع از آنها را ذكر مي كند و بيشتر از آن ذكر نمي كند و آن سه مانع , ,< >, است و بحثي از مانعيت زنا از ارث نمي كند.امام خميني (ره ) درتحرير الوسيله مي فرمايد:بچه اي كه از زنا متولد شده باشد, ارث نمي برد و از آن بچه ارث نمي برد, ولي متولد از شبهه مانند حلال زاده است وارث مي برد.(1)

ولد زنا از نظر ارزش فرقي با ساير بچه ها ندارد,امام صادق فرمود: . اگراسلام از تصدي بعضي از مناسب حساس او را محروم كرده است : به خاطر اين است كه اولا زنا در جامعه واقع نشودو وجدان زاني و زانيه از عوارض آن به درد آيد و از چنين عمل شنيعي دست بردارند, زيرا در برابر اين بچه تا آخرعمر رنج خواهند برد و گرفتار و ندامت وجدان خواهند شد;

در ثاني طبيعي است كودكي كه پدر و مادرش معلوم نيست , يك كودك طبيعي نخواهد بود, از نظر روحي همواره پرخاش گر و انتقام جو بار مي آيد, مگر اين كه فرهنگ اسلامي به قدري سايه گستر شود كه بچه زنا احساس حقارت نكند. البته خيلي مشكل است روانشناسان قديم , ولد زنا را جاني باالفطره نام گذاري مي كردند, اما اسلام مي گويد: كل موالد يولد علي الفطره ; چه ولد زنا و غير زنا بر طبق فطرت توحيدي و انسانيت پرورش يافته اند و در پيشگاه خدا وقانون مساوي هستند و ميتوانند به قله سعادت برسند. با وجود اين , واقعيت ها را نمي شود ناديده گرفت . نطفه اي كه به شكل قاچاقي به وجود آمده و از همان لحظه كه خود را شناخته پدر و مادر خود را نمي شناسد, مسلما به صورت زمان و طبيعي بار نمي آيد به همين دليل بعضي حكومت ها كماندوهاي خود را از بچه هاي بي پدر و مادر گزينش مي كردند, چرا كه آنان از خونريزي لذت مي بردند. در اسلام ولد زنا مرجعيت قضاوت كردن امام حمايت بودن و ارث بردن محروم است , چون غالباً پدر و مادر و جود او را منكرند. زني بدكاره نمي تواند بچه را به كسي نسبت دهد واثبات كند, از اين رو اسلام محدوديت هايي را قرار داده است .

(پـاورقي 1 تحريرالوسيله , ج 2 ص 369

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.